Site Haberleri

Usta Dişci

Usta Dişci Orta yaşlı yakışıklı, barda yalnız başına oturan fevkalade seksi sarışının yanına oturmuş. Laf lafı, laf kapıyı açmış tahmin edersiniz. Hangi kapıyı... Yatak odasının kapısını tabii. Soyunmuşlar.. Bembeyaz çarşafların üzerine uzanırlarken seksi sarışın sormuş: "Siz dişçisiniz galiba.." "Evet" demiş adam, biraz şaşkın.. "Nerden anladınız?.." "Yatağa girmeden önce ellerinizi ne kadar dikkatle, ne kadar titiz sabunladınız, ona dikkat ettim de.." Yarım saat sonra, seksi sarışın bir daha mırıldanmış: "Siz sadece dişçi değil, çok büyük, çok usta bir dişçi olmalısınız!.." Adam hafiften kasılmış. Yatağın başucundaki sigara paketine uzanırken mağrur mağrur sormuş: "Peki bunu nerden anladınız?.." "Hiçbir şey hissetmedim de.."

  • Daha Fazlası İçin
  • Atatürk'ün Hayatı

    Mustafa Kemal Atatürk 1881 yılında Selânik'te Kocakasım Mahallesi, Islâhhâne Caddesi'ndeki üç katlı pembe evde doğdu. Babası Ali Rıza Efendi, annesi Zübeyde Hanım'dır. Baba tarafından dedesi Hafız Ahmet Efendi XIV-XV. yüzyıllarda Konya ve Aydın'dan Makedonya'ya yerleştirilmiş Kocacık Yörüklerindendir. Annesi Zübeyde Hanım ise Selânik yakınlarındaki Langaza kasabasına yerleşmiş eski bir Türk ailesinin kızıdır. Milis subaylığı, evkaf katipliği ve kereste ticareti yapan Ali Rıza Efendi, 1871 yılında Zübeyde Hanım'la evlendi. Atatürk'ün beş kardeşinden dördü küçük yaşlarda öldü, sadece Makbule (Atadan) 1956 yılına değin yaşadı.

  • Daha Fazlası İçin
  • Gerekli Bilgiler

    Deniz kobrası, dünyanın en zehirli yılanıdır. · Filler zıplamayan tek memelilerdir. · Yetişkin bir ayı, bir at kadar hızlı koşabilir. · 2 bin 600 kurbağa cinsi vardır. · Bir sineğin, saatteki hızı 8 km'dir. · Yunuslar, gözleri açık uyurlar. · Sümüklüböceklerin dört tane burnu vardır. · Bir devekuşunun gözü beyninden büyüktür. · İnek sütünün pH değeri 6'dir.

    Daha Fazlası İçin

    Güneş Ne Kadar Sıcaktır?

    Güneş Ne Kadar Sıcaktır? Güneş, Güneş Sistemi'ndeki en büyük gök cismidir. Çok sıcak ve yanmakta olan bazı gazlardan oluşur. Bu nedenle, yüzeyinde her saniyede milyonlarca atom bombası patlamasına eşit güçte patlamalar olur. Bu patlamalarda boyu Dünyamızın büyüklüğünün 40-50 katı olan alevler fışkırır. Güneş'in dış yüzeyindeki sıcaklık 6000 derece, içindeki sıcaklık ise 12 Milyon derecedir.

    Daha Fazlası İçin

    Sayaç

    web-odew.tr.gg

    Reklam

    web-odew.tr.gg

    Paylaşmak Güzeldir...Yeterki Paylaşmasını Bil...

    **| Paylaşmak Güzeldir...| Yeter ki Paylaşmasını Bil... |**

    51

    Edebi Sanatlar    
                                 

    Edebi Sanatlar Sözlü Olmak Üzere 2 Cesittir... Detaylı Bilgi İçin Edebi Sanatlar Linkinin Altına Bakınız...

    Söz Sanatları (Edebi Sanatlar) - 1

     

    1) TEŞBİH(BENZETME)

    Sözü daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi bulunan iki unsurdan güçsüzü olanı güçlü olana benzetmektir.
    Benzetmede dört unsur bulunur:
    a)Benzenen b)Benzetilen c)Benzetme Yönü d)Benzetme Edatı

    Bu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç çeşit benzetme vardır:
    — Çocuk tilki gibi kurnaz biriydi.
    —Minik yavrucak elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu.

    —Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden
    Toprağa diz vuruşu dağ gibi zeybeğin

    —Binalar kale gibi olduğundan içeri
    B.tilen B.nen B.E
    girilemiyordu.
    —Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
    B.tilen B.yen

    —Karısına yıllarca cehennem hayatı yaşattı.
    B.tilen B.yen

    —Muavin,yolculara: Pamuk eller cebe!
    B.tilen B.yen
    diye bağrıyordu.

    2) İSTİARE(EĞRETİLEME)

    Benzetmenin asıl unsuru olan benzeyen ve benzetilenden yalnızca biri kullanılarak yapılır.
    a.)Açık İstiare:Benzeyenin bulunmayıp yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir.
    b.)Kapalı İstiare:Benzetilenin bulunmayıp yalnızca benzeyenle yapılan istiaredir.

    —Bir hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor. (A.İ)
    —Ay,altın ağaçlardan yere damlıyordu.(K.İ)
    Açtım avucumu altına tuttum.
    —Ülkemizde üniversiteden mezun olmuş pek çok fidan artık iş de bulamıyor.(A.İ)
    —Bahar gelince bir ağızdan şarkılar söyler kuşlar.(K.İ)
    —Bugün gökten inciler yağıyordu.(A.İ)
    —Galatasaray,Fenerbahçe kalesine gol yağdırdı.(K.İ)
    —Genç adamın sözleri,kızın yüreğini yakıyordu.(K.İ)
    —Sanat,hür bir ortamda boy atar.(K.İ)
    —Kurban olam,kurban olam,
    Beşikte yatan kuzuya.(A.İ)


    3) KİNAYE

    Bir sözü hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanmaktır.
    Uyarı:Kinayede daha çok mecaz anlam kastedilir.
    —Mum dibine ışık vermez.
    —Hamama giren terler.
    —Taşıma su ile değirmen dönmez.
    —Yuvarlanan taş yosun tutmaz.
    —Ateş düştüğü yeri yakar.
    —Yaptığı hatayı anlayınca yüzü kızardı.

    4) MECAZ-I MÜRSEL(AD AKTARMASI)

    Benzetme amaç güdülmeden bir sözün ilgili olduğu başka bir söz yerine kullanılmasıdır.
    —İşe alınman için dün şirketle görüştüm.(İnsan)
    —Yarın sınıfı 9/H sınıfı yapacak.(Öğrenci)
    —Toplantıya Milliyet gazetesinin güçlü kalemleri de geldi.(Yazar)
    —Nihatın golüyle tüm stat ayağa kalktı.(Seyirci)
    —O evine çok bağlı bir insandır.(Ailesi)
    —Bu olay üzerine bütün köy ayaklandı.(Halk)
    —İstanbul’dan kalkan uçak az önce Adana’ya indi.(Havaalanı)

    5)TEŞHİS(KİŞİLEŞTİRME)

    İnsan dışındaki canlı cansız varlıklara insan özelliği kazandırmaktır.
    Her teşhiste aynı zamanda kapalı istiare vardır.
    —Güzel gitti diye pınar ağladı.
    —Menekşeler külahını kaldırır.
    —Bir sarmaşık uyanıyordu uykusunda
    Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında.
    —Toros dağlarının üstüne,
    Ay un eledi bütün gece.
    —O çay ağır akar,yorgun mu bilmem,
    Mehtabı hasta mı,solgun mu bilmem.
    —Aheste çek kürekleri mehtap uyanmasın,
    Eskici dükkanında asma saat,
    Çelik bir şal atmış omuzlarına.
    —Yalnızlığın okşadığı kalbime,yağmurlar küskün,
    En güzel türküyü bir kurşun söyler.
    —Bu akşam sonbahar ne kadar serin,
    Geceyi hasretle zaman.

    6)İNTAK(KONUŞTURMA)

    İnsan dışındaki varlıkları konuşturmaktır.Her intak sanatında teşhis sanatı vardır;ancak her teşhiste intak sanatı yoktur.
    —Deniz ve Mehtap sordular seni: Neredesin?
    —Maymun şunu anlatmak istemişti fikrince:
    Boşa gitmez kötüye bir ceza verilince.
    —Dal bir gün dedi ki tomurcuğuna:
    İçimde kanayan yara gibisin.
    —Ey benim sarı tamburam!
    Sen ne için inilersin?
    İçim oyuk,derdim büyük
    Ben onunçün inilerim
    —Ben ki toz kanatlı bir kelebeğim,
    Minicik gövdeme yüklü Kaf dağı.
    —Adam elini uzattı,tam onu koparacağı sırada menekşe: Bana dokunma!diye bağırdı.

    7)TECAHÜL-İ ARİF

    Anlam inceliği oluşturmak için herkesçe bilinen bir gerçeği bilmiyormuş gibi aktarmalıdır.
    —Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?
    Benim mi Allahım bu çizgili yüz.
    —Sular mı yandı,neden tunca benziyor mermer?
    Geç fark ettim taşın sert olduğunu.
    —Gökyüzünün başka rengi de varmış,
    Su insanı boğar,ateş yakarmış.
    —Şu karşıma göğüs geren,
    Taş bağırlı dağlar mısın?
    —Saçların dalgalı,boya mı sürdün?
    Gelmiyorsun artık,bana mı küstün?
    —İçimde kar donar,buzlar tutuşur,
    Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem.

     

    8)HÜSN-İ TA’LİL

    Sebebi bilinen bir olayın meydana gelişini,gerçek sebebinin dışında başka,güzel bir nedene bağlamadır.
    —Gül bahçesi sevgiliden haber geldiği için
    Süslendi ve güzel kokular süründü.
    —Yoksun diye bahçemde çiçekler açmıyor bak.
    —Senin o gül yüzünü görmek için
    Sana güneş bakmak için doğuyor.
    —Benim kaderime ve yalnızlığıma
    Irmaklar bile ağladı.
    —Rüzgar gökte bir gezinti,
    Üşürüz her akşam vakti,
    Ne sıcak vücutlar gitti,
    Toprağı ısıtmak için.
    —Güller kızarır utancından o gonca gül gülünce
    Sümbül bükülür kıskancından kakül bükülünce.
    —Bir an önce görülsün diye Akdeniz,
    Toroslarda ağaçlar hep çocuk kalır.
    —Toros dağlarının üstüne
    Ay, un eledi bütün gece.

    9) MÜBALAĞA (ABARTMA)

    Sözün etkisini güçlendirmek için bir şeyi olduğundan daha çok ya da olduğundan daha az göstermektir.
    —Manda yuva yapmış söğüt dalına,
    Yavrusunu sinek kapmış.
    —Alem sele gitti gözüm yaşından.
    —Bir ah çeksem dağı taşı eritir,
    Gözüm yaşı değirmeni yürütür.
    —Bir gün gökyüzüne otursam,
    Evlerin tavanlarını birer birer açsam.
    —Sıladan ayrıyım,gözümde yaşlar,
    Sel olup taşacak bir gün derinden.
    —Sana olan aşkım dağı taşı eritir,
    Gözümdeki yaşlardan bir deniz olur.
    —Ben ki toz kanatlı bir kelebeğim,
    Minicik gövdeme yüklü Kaf dağı.
    —Sekizimiz odun çeker,
    Dokuzumuz ateş yakar
    Kaz kaldırmış başın bakar
    Kırk gün oldu ,kaynatırım kaynamaz.
    —Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?
    Gömelim gel seni tarihe desem,sığmazsın.
    —Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır.

    10) TEZAT (KARŞITLIK)

    Aralarında ilgiden dolayı,birbirine zıt kavramları bir arada kullanmaktır.

    —Ağlarım hatıra geldikçe gülüştüklerimiz.
    —Neden böyle düşman görünürsünüz,
    Yıllar yılı dost bildiğim aynalar?
    —İçimde kar donar,buzlar tutuşur,
    Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem.
    —Sana çirkin dediler,düşmanı oldum güzelin.
    —Yükseğinde büyük namlı karın var,
    Alçağında mor sümbüllü bağın var.
    —Gülmek ol,goncaya münasiptir,
    Ağlamak bu,dil-i hazine gerek.
    —Karlar etrafı bembeyaz bir karanlığa gömdü.

    11) TEVRİYE (AMACI GİZLEME)

    İki değişik anlamı olan bir sözcüğün bir dize ya da beyitte iki anlamının da kullanılmasıdır.
    —Tahir Efendi bize kelp demiz (Tahir:özel ad.)
    İltifatı bu sözde zahirdir
    Maliki mezhebim benim zira
    İtikadımca kelp Tahirdir.

    —Bu kadar letafet çünkü sende var,
    Beyaz gerdanında bir de ben gerek.

    —O güzel yüzün benli de,
    Göğsün niye bensiz?
    —Bak kalan bu kubbede hoş bir sada imiş,
    Ben yarime gül demem,yarim bana gülmedi.

    —Beyefendi ailenin güneşi,sen de ayısın.

    —Sen gittin yaslara büründü cihan,
    Soluyor dallarda gül dertli dertli.

    —Şu köpek leşi de şurda fuzuli,
    O kadar içerlediysen tut kıçından
    Vur yere de çıksın içindeki ruhi.

    12) TELMİH (HATIRLATMA)

    Söz arasında herkesin bildiği bir olaya ya da kişiye işaret etme sanatı.
    —Vefasız Aslıya yol gösteren bu,
    Keremin sazına cevap veren bu.
    —Ne büyüksün ki kanın kurtarıyor teshidi,
    Bedrin aslanları ancak bu kadar şanlı idi.
    —Ekmek Leyla oldu bire dostlarım,
    Mecnun olup ardı sıra giderim.
    —Şu Boğaz harbı nedir? Var mı ki dünyada eşi?
    En kesif orduların yükleniyor dördü beşi.
    —Yırtarım dağları enginlere sığmam taşarım.
    —Gökyüzünde İsa ile,
    Tur dağında Musa ile ,
    Elindeki asa ile,Msn Öğretmen öss kpss Gazeteler Sohbet hazır mesajlar ders izle Belirli Gün ve Haftalar Çanakkale savaşı şiir
    Çağırayım Mevlam seni.

    13) TARİZ (TAŞ ATMA)

    Bir kişiyi iğneleme,bir konuyla alay etme veya sözün tam tersini kastetmedir.
    —Müftü Efendi bize kafir demiş.
    —Tutalım ben ona diyem müselman.
    —Lakin varıldıktan ruz-ı mahşere,
    İkimiz çıkarız orda yalan.
    —Bu ne kudret ki elifbayı okur ezberden.
    —Tahir Efendi bize kelp demiş,
    İltifatı bu sözde zehirdir,
    Maliki mezhebim benim zira,
    İtikadımca kelp Tahirdir.
    —Bir nasihatım var zamana uygun,
    Tut sözümü yattıkça yat uyuma,
    Meşhur bir kelamdır sen kazan sen ye,
    El için yok yere yanma.
    —O kadar zeki ki bütün sınıfları çift dikiş gidiyor.

    14) TEKRİR

    Anlatımı güçlendirmek için bir sözü sık sık tekrar etmektir.
    —Beni bende demen,ben değilim,
    Bir ben vardır,bende benden öte.

    —Söz ola kese savaşı,
    Söz ola kestire başı,
    Söz ola oğlu aşı,

    Yağ ile bal ede bir söz.

    —Ben güzele güzel demem,
    Güzel benim olmayınca.

    —Seni tanımadan önce ben,ben değildim,
    Seni tanıdıktan sonra aslında bensizliğin sensizliğin olduğunu anladım.

    —Gece midir insanı hüzünlendiren,
    Yoksa insan mıdır hüzünlenmek için,
    Geceyi bekleyen?
    Yoksa ben miyim seni düşünmek için,
    Geceyi bekleyen?
    Gece midir seni bana düşündüren?


    15) TENASÜP (UYGUNLUK)

    Anlam yönünden birbiriyle ilgili sözcükleri bir arada kullanmaktır.
    —Deli eder insanı bu dünya,
    Bu gece,bu yıldızlar,bu koku,
    Bu tepeden tırnağa çiçek açmış ağaç.

    —Artık demir almak günü gelmişse zamandan,
    Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.

    —Arım,balım,peteğim,
    Gülüm,dalım,çiçeğim,
    Bilsem ki öleceğim,
    Yine seni seveceğim,

    —Güller kızarır o gonca gül gülünce,
    Sümbül bükülür kıskancından kalül bükülünce

    —Bu akşam ışık olduk,renk olduk,ses olduk,
    Yeniden kışla olduk,asker olduk,tüfek olduk.

    16) LEFF-Ü NEŞR

    Bir dizede iki ya da daha fazla kavramdan bahsettikten sonra diğer dizede onlarla ilgili açıklama yapmaktır.
    —Bakışların fırtına,
    Duruşun durgun su,
    Biri alabora eder,
    Biri boğar.

    —Gönlümde ateştin,gözümde yaştın,
    Ne diye tutuştun,ne diye taştın.

    —Ben bir sedefim,sen nisan bulutu,
    Ver damlaları,al yuvarlak inciyi.

    17) İSTİFHAM(SORU SORMA)

    Anlatımı daha etkili hale getirmek için cevap alma amacı gütmeden soru sormaktır.
    —Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda?
    —Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?
    Benim mi Allahım bu çizgili yüz?
    —Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın?
    —Şu karşıma göğüs geren
    Taş bağırlı dağlar mısın?
    —Hangi çılgın bana zincir vuracakmış?Şaşarım!
    —Her gün bu kadar güzel mi bu deniz?
    Böyle mi görünür gökyüzü her zaman?

    18) TEDRİC

    Birbiriyle ilgili kavramların bir derece gözetilerek sıralanmasıdır.
    —İki asker,mızrak mızrağa,kılıç kılıca,hançer hançere vuruşmaya başladı.
    —Makbar,makber değil;bir türbe,türbe değil;bir mabet,mabet değil;bir küre,küre değil;bir sonsuz uzay.

    19) NİDA (SESLENME)

    Şiddetli duyguları,heyecanları coşkun bir seslenişle anlatmadır.Daha çok ay,ey,hay,ah ünlemleriyle yapılır.
    —Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü!
    —Ey benim sarı tamburam!
    Sen ne için inilersin?
    —Çatma kurban olayım ey nazlı hilal!

    20) CİNAS

    Yazılışları aynı,anlamları farklı sözcüklerin bir arada kullanılmasıdır.
    —Niçin kondun a bülbül kapımdaki asmaya
    Ben yarimden ayrılmam götürseler asmaya.

    —Göl kıyısındaki sazların arasında bir saz sesi geliyordu.

    — Kara gözler,
    Sürmeli kara gözler,
    Gemim deryada kaldı,
    Gözlerim kara gözler.

    —Kalem böyle çalınmıştır yazıma,
    Yazım kışıma uymaz,kışım yazıma.

    —Böyle bağlar,
    Yar başın böyle bağlar,
    Gül açmaz,bülbül ötmez,
    Yıkılsın böyle bağlar.

    21) ALİTERASYON

    Dize ya da mısrada ahenk oluşturacak şekilde,aynı sesin veya hecenin tekrarlanmasıdır.
    —Eylülde melül oldu gönül soldu lale
    Bir kaküle meyletti gönül geldi bu hale.
    —Seherde seyre koyuldum semayı deryayı.
    —Kara toprak içinde kara karıncayı karanlık gecede görür.
    —Beyaz gerdanında bir de ben gerek.

    22) SECİ

    Düz yazıda cümle içinde yapılan uyağa denir.
    —İlahi,kabul senden,ret senden;şifa senden,dert senden İlahi,iman verdin,daim eyle;ihsan verdin,kaim eyle.
    —Ten cübbesi çak gerek,gönül evi pak gerek.

    Söz Sanatları (Edebi Sanatlar) - 2

    ANLAM SANATLARI

     

    1. TEŞBİH (BENZETME): Aralarında türlü yönlerden benzerlik ilgisi bulunan iki şeyden, benzerlik bakımından güçsüz durumda olanı daha üstün olana benzetmektir. Dört ögesi vardır. (Benzeyen, kendisine benzetilen, benzetme yönü, benzetme edatı).

     

    Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik.
    Benzeyen benzetilen benzetme benzetme

     

    Edatı yönü

     

    Şimşek gibi bir semte atıldık yedi koldan
    Benzetilen benzetme benzetme

     

    Edatı yönü

     

    Askerlerimiz aslan gibi kuvvetlidir.
    Benzeyen benzetilen benzetme benzetme

     

    Edatı yönü

     

    A) TEŞBİH-İ BELİĞ (GÜZEL BENZETME): Sadece benzeyen ve benzetilen ögelerle yapılan benzetmedir. Benzetme yönü ve benzetme edatı kullanılmaz.

     

    Gürz ayaklı
    Kalkan elli
    Sancaktar olduğu
    Sancak tutuşundan belli

    F.H.Dağlarca

     

    * Divan edebiyatındaki mazmunların çoğo teşbih-i beliği sanatına örnektir.
    Servi boy, elma yanak, gonca ağız, kiraz dudak……….

     

    B) YAYGIN BENZETME: Benzeyenle benzetilen arasındaki birden çok özelliklerin sıralnmasıyla yapılan benzetmedir.

     

    Aşağıdaki örnekte “vatan” bir çınara benzetilmiştir.

     

    ÇINAR

     

    Hani bir gün seninle Topkapı’dan
    Geliyorduk; yol üstü bir meydan
    Bir çınar gördük; Enli, boylu, vakur
    Bir ağaç; hiç eğilmemiş, mağrur
    Koca bir gövde, belki altı asır
    Belki ondan da fazla dalgın, ağır
    Kaygısız bir ömür sürüp gelmiş;
    Öyle serpilmiş, öyle yükselmiş,
    …………………….

    Tevfik Fikret

     


    2) İSTİARE (EĞRETİLEME): Benzetme sanatının temel ögelerinden benzeyen ve benzetilenden sadece birinin kullanılmasıyla yapılan benzetmeye denir. Diğer bir deyişle, bir şeyi kendi adının dışında türlü yönlerden benzediği başka bir şeyin adıyla anma sanatıdır. Bu bakımdan istiare hem bir benzetme hem de mecaz sanatıdır.

    A) AÇIK İSTİARE: Benzetme ögelerinden yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir.

     

    “Aslanlarımız düşmanı denize döktüler”

     

    “Vurulup tertemiz alnından uzanmış yatıyor.
    Bir hilâl uğruna ya Rab ne güneşler batıyor”.

     

    Yukarıdaki örneklerde altı çizili sözcüklerde, askerlerimizle, “aslan” ve “güneş” arasında birer benzetme yapılmıştır. Burada benzeyen (benzetme bakımından zayıf olan öge, yani askerler) söylenmemiş, kendisinebenzetilen (benzetme bakımından güçlü olan öge, yani aslan ve güneş) söylendiğine göre bu benzetmeler “açık istiare”dir.

     


    B) KAPALI İSTİARE:
    Benzetme ögelerinden sadece benzeyenin bulunduğu (kendisine benzetilenin bulunmadığı) benzetme sanatına “kapalı istiare” denir.

     

    “Askerlerimiz, kükreyerek düşmana saldırdı”.

     

    Yukarıdaki örnekte askerler, aslana benzetilmiştir. Güçlü olan öge yani aslan (benzetilen)söylenmemiş, sadece benzeyen söylenmiş olduğundan bu benzetme bir “kapalı istiare”dir. (Kişileştirme sanatının bulunduğu her dizede kapalı istiare de vardır).

     

    Kıyı takmış yaprağını gülünü
    Mahzun hudutların ötesinde akan sular
    Boynu bükük adalar, tanıyorsanki bizi.

     

    C) YAYGIN İSTİARE: Benzetmenin temel ögelerinden yalnız biriyle, çok sayıda benzerlikleri sıralayarak yapılan istiaredir. Örneğin Yahya Kemal’in “Sessiz Gemi” adlı şiirinde “ruh” söylenmemiş (benzeyen), Benzetilen yani “gemi” söylenmiştir.

     


    3) MECAZ: Bir sözü gerçek anlamının dışında kullanma sanatıdır.Aşkın aldı benden beni
    Bana seni gerek seni
    Ben yanarım dün ü günü
    Bana seni gerek seni

     

    Yunus Emre

     

    Yukarıdaki dörtlükte “yanmak”, aşağıdaki dörtlükte de “deynek” sözcüğü mecaz sanatına örnektir.

     

    Anavarza at oynağı
    Kana bulanmış gömleği
    Kıyman a zalimler kıyman
    Kör karının bir deyneği

     


    4) MECAZ-I MÜRSEL (MÜRSEL MECAZ): Bir sözün benzetme amacı gütmeden gerçek anlamının dışında başka bir sözün ya da kavramın yerine kullanılmasıdır. Kavramlar arasında benzetmenin dışında, gerçek veya mecazlı anlamlar arasında parça-bütün, özel-genel, neden-sonuç…..gibi ilgiler bulunur.Anadolu, hepimize hınç ve şüpheyle bakıyor.
    Anadoluda yaşayanlar

     

    Çankaya, bu gelişmelere sessiz kalamazdı.

     

    Cumhurbaşkanlığı
    makamı

     

    O, beyaz perdenin en güzel sanatçısıdır.
    Sinema

     

    Çatma, kurban olayım çehreni ay nazlı hilâl.
    Türk bayrağı

     

    Sobayı yaktınız mı?
    Odun/kömür

     

    O, ülkemizin en güçlü raketlerinden biridir.
    Tenis oyuncusu

     

    Siz, hiç Yaşar Kemal’i okudunuz mu?
    Eserleri

     

    Son günlerde Vivaldi dinliyorum.
    Eserleri

     

    Gökten bereket yağıyor.
    Yağmur

     


    5) KİNAYE: Bir sözü hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanma sanatıdır.Ey benim sarı tanburam Ben toprak oldum yoluna
    Sen ne için inilersin Sen aşırı gözetirsin
    İçim oyuk derdim büyük Şu karşıma göğüs geren
    Ben onun’çün inilerim Taş bağırlı dağlar mısın?

     

    Yunus Emre

     

    Yukarıdaki dörtlüklerde altı çizili sözcükler hem gerçek hem de mecaz anlamlarını düşündürecek şekilde kullanılmıştır.

     


    6) TEVRİYE: İki ya da daha çok anlamı olan bir sözün yakın ve uzak anlamlarını birlikte kastetme sanatıdır.Bana Tahir Efendi kelp demiş
    İltifatı bu sözde zâhirdir.
    Mâliki mezhebim benim zirâ
    İtikadımca kelp tâhirdir.

     

    Tahir: 1) Özel isim;2) Temiz

     

    Kelp: Köpek

     


    7) TARİZ: Söylenen sözün ya da kavramın gerçek ve mecazlı anlamı dışında büsbütün tersini kastetmektir. Genelliklebir kişiyi ya da durumu iğnelemek, alaya almak için yapılır.Bir yetim görünce döktür dişini
    Bozmaya çabala halkın işini
    Günde yüz adamın vur kır dişini
    Bir yaralı sarmak için yeltenme

     

    Huzuri

    8) TEŞHİS VE İNTAK (KİŞİLEŞTİRME VE KONUŞTURMA): İnsana özgü niteliklerin başka varlıklara aktarılmasına, onlara kişilik kazandırılmasına “teşhis”; onların konuşturulmasına da “intak” denir. İntak sanatının bulunduğu her yerde teşhis sanatı da vardır.Toros dağlarının üstüne Batı isteyü haktan ayrıldım
    Ay un eledi bütün gece Boynuz umdum kulaktan ayrıldım.

     

    (Hârname, Şeyhi)

     

    Masallar ve fabller, teşhis ve intak sanatına an çok rastlanan türlerdir.
    Kurnaz tilki sesini yumuşatarak, ona
    Dedi ki: ”Kardeşciğim artık dostuz;
    Müjde getirdim sana in de öpüşelim;
    Barış oldu hayvanlar arasında.”

     


    9) TENASÜP (UYGUNLUK): Bir dize, beyit ya da dörtlük içinde anlamca birbiriyle ilgili sözcükleri birarada kullanma sanatıdır.Lâleyi sümbülü, gülü hâr almış.
    Zevk u şevk ehlini âh u zâr almış.

     

    Bu beyitte lâle, sümbül, gül, hâr (diken) arasında ayrıca zevk, şevk ve âh, zâr sözcükleri arasında tenasüp sanatı vardır.

     


    10) LEFF Ü NEŞR: Genellikle bir beyit içinde birinci dizede en az iki şey söyleyip, ikinci dizede bunlarla ilgili benzerlik ve karşılıkları verme sanatıdır.Bâran değil, şafak değil, ebr-i seher değil
    Gözyaşıdır, ciğer kanıdır, dâd-ı ah’tır.

     

    Bu dizelerde bârana (yağmur) karşılık olarak gözyaşı, şafağa (güneşe batarkenki kızıllık) karşılık olarak ciğer kanı, ebr-i seher’e (sabah bulutu) karşılık olarak dud-ı ah (ah’ın dumanı) verilmiştir.

     

    Bağ-ı dehrin hem baharın hem hazanın görmüşüz.
    Bir neşatın da gamın da rüzgarın görmüşüz.

     


    11) TECAHÜL-İ ARİF: Bilinen bir gerçeği bir nükteye dayanarak bilmiyormuş gibi söylemektir.Göz gördü gönül sevdi seni ey yüzü mâhım
    Kurbanın olam var mı benim bunda günahım

    Nahifi

     

    Ey şuh Nedima ile bir seyrin işittik
    Tenhaca varıp Göksu’ya işret var içinde

     

    Nedim

     

    Yukarıdaki dizelerde şairler kendi yaşadıkları olayları bilmiyormuş gibi sorarak tecahül-i arif sanatı yapmışlardır.

     


    12) HÜSN-İ TALİL (GÜZEL NEDENE BAĞLAMA): Herhangi bir gerçek olayın meydana gelmesini hayali ve güzel bir nedene bağlamaktır.Ancak bu nedenin kesin bir yargıya dayanması gerekir. Hüsn-i talil’de de tecâhül-i arif’te olduğu gibi gerçek bir nedeni bilmezlikten gelme gibi bir durum vardır. Hüsn-i talil’i, tecâhül-i ariften ayıran yön, gerçek bir olayın hayali nedene bağlanmasıdır.“Güzel şeyler düşünelim diye yemyeşil oldu ağaçlar”
    (İlkbaharda doğanın uyanması, ağaçların yapraklanması gibi gerçek bir olay, hayali bir nedenle açıklanmış).
    “Güller ki yüzünün renginden utandıkları için kızardılar”.

     

    Niçin sık sıkbakarsın öyle mirat-ı mücellâya
    Meğer sen dahi kendi hüsnüne hayran mısın kâfir

     

    Nedim

     

    (Mirat-ı mücellâ: Parlak ayna)

     


    13) MÜBALAĞA (ABARTMA): Bir sözün etkisini güçlendirmek amacıyla bir şeyi ya olamayacağı bir biçimde anlatmak ya da olduğundan pek çok veya pek az göstermektir.Alem sele gitti gözüm yaşından.

     

    Söyle nâz uykusuna varmış o yâr ey Bâki
    Ki cihan halki figan eylese bidâr olmaz.

     

    Merkez-i hâke atsalar da bizi
    Kürre-i arzı patlatır çıkarız.

     

    Namık Kemal

     

    (Yerkürenin merkezine de atsalar bizi, yerküreyi parçalar yine dışarı çıkarız).

     


    14) TEZAT (KARŞITLIK): Birbirine karşıt düşüncelerin, kavramların, duyguların bir arada kullanılmasıdır.Ne siyah eylemiş bu nasiyeyi
    Saçımı bembeyaz eden bahtım.

     

    Abdülhak Hamit

     

    (Nasiye: alın)

     

    Ne efsun-kâr imişsin âh ey didâr-ı hürriyet
    Esir-i aşkın olduk gerçi kurtulduk esâretten

     

    Namık Kemal

     

    (Ey özgürlük ne kadar büyüleyiciymişsin, tutsaklıktan kurtulduk ama bu kez de senin tutsağın olduk).

     


    15) TEKRİR: Sözün etksini güçlendirmek amacıyla anlamın üzerinde yoğunlaştığı sözcük ya da söz öbeklerini arka arkaya yinelemektir.Kaldırımlar, çilekeş yalnızların annesi;
    Kaldırımlar, içimde yaşamış bir insandır.
    Kaldırımlar, duyulur, ses kesilince sesi;
    Kaldırımlar, içimde kıvrılan bir lisandır.

     

    Necip Fazıl

     

    Büyüksün ilahi büyüksün büyük
    Büyüklük yanında kalır pek küçük

     

    Ali Haydar Bey

     


    16) NİDA (SESLENME): Şairin çok duygulanması ve heyecanlanması sonucunu doğuran olayları ve varlıkları gözönüne getirip “ey, hey” gibi ünlemlerle onlara seslenmesidir.Ey köhne Bizans, ey koca fertut-i musahhir
    Ey bin kocadan arta kalan bive-i bâkir.

     

    (Sis, Tevfik Fikret)

     


    17) İSTİFHAM: Yanıt alma amacı gütmeden, duyguyu ve anlamı güçlendirmek için, anlatılmak istenenlerin soru biçiminde anlatılmasıdır.Beni candan usandırdı cefadan yâr usanmaz mı
    Felekler yandı ahımdan muradım şemi yanmaz mı

     

    Fuzuli

     

    Kim söylemiş beni
    Süheyla’ya vurulmuşum diye?
    Kim görmüş ama kim,
    Eleni’yi öptüğümü,
    Yüksek kaldırım’da güpegündüz?
    Melahat’i almışım da sonra
    Alemdar’a gitmişim, öyle mi?
    Onu sonra anlatırım, fakat
    Kimin bacağını sıkmışım tramvayda?

    Orhan Veli

     


     

    18) TELMİH (HATIRLATMA): Söz arasında herkesçe bilinen geçmişteki bir olaya, ünlü bir kişiye bir inanca ya da yaygın bir atasözüne işaret etmek, onu anımsatmaktır. Telmih edilen şey uzun uzadıya açıklanmaz, bir iki sözcükle anımsatılır.

     

    Gökyüzünde İsâ ile
    Tur dağında Musâ ile
    Elindeki asâ ile
    Çağırayım Mevlam seni

    Yunus Emre

     

    (Birinci dizede “Hz. İsa’nın göğe çıktığı inancı”na, ikinci dizede “Hz. Musa’nın Tur-ı Sinâ dağında Tanrı ile konuşması” olayına ve üçüncü dizede de yine “Hz. Musa’nın yere atınca yılan olan asasıyla gösterdiği mucizelere” telmih vardır).

     


     


     


    SÖZ SANATLARI

     


    19) CİNAS: Söyleniş ve yazılışları bir, anlamları farklı sözcükleri (sesteş, eşsesli) bir arada kullanma sanatıdır. (Aynı zamanda bir uyak türüdür).

     

    Kısmetindir gezdiren yer yer seni
    Göğe çıksan âkıbet yer yer seni.

     

    İbni Kemal

     

    Her nefeste eyledik yüz bin günah
    Bir günaha etmedik hiç bir gün ah

     

    Lâedri

     

     


     

    20) ALİTERASYON: Aynı ses ya da hecelerin bir ahenk yaratmak amacıyla tekrarlanmasıdır.

     

    Dest-busi arzusıyle ölürsem dostlar (“S”)
    Kûze eylen toprağım sunun anınla yâre su

     

    Fuzuli

     

    Kara pulat uz kılıcım tartmayınca
    Kara börklü koca başın kesmeyince
    Alca kanın yer yüzüne tökmeyince
    Karındaşım Kayan kanın almayınca
    Komazım……….

     

    Dede Korkut

     

     


     

    21) SECİ: Nesirde yapılan kafiyeye “seci” denir.

     

    “İlahi her neyi gülzâr ettinse anı ittim. İlahi elime her ne sundunsa anı tattım. İlahi gönlüm oduna ne yaktınsa o tüter. İlahi vücudum bahçesine ne diktinse o biter.”

     

    Sinan Paşa

     

     


     

    22) SEHL-İ MÜMTENİ: Söylenmesi kolay göründüğü halde, benzerinin yazılması veya söylenmesi çok güç olan sözlere ya da yazılara denir.

     

    Ete kemiğe büründüm
    Yunus diye göründüm

     

    Yunus Emre


    Copyright © 2008-2009 Reserved ® - Tasarım:Web-Odew

    http://web-odew.tr.gg Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
    Ücretsiz kaydol